niedziela, 21 sierpnia 2011

Bigos z młodej kapusty




Gdy na targu pojawiła się młoda kapusta, pierwszą rzeczą jaką postanowiłam z niej zrobić był bigos! :) Nigdy wcześniej bigosu nie robiłam (przyjemności tej dostępowała moja mama :)) więc miałam pewne wątpliwości czy będzie on zjadliwy. Okazało się, że moje obawy były całkowicie bezpodstawne :) Bigos wyszedł znakomity. A inspiracje- jak zrobić dobry bigos-  zaczerpnęłam z przepisu mamy i z Internetu. 

Apel do młodych kucharek: wykonanie bigosu nie jest trudne, a jedynie trochę czasochłonne! :)

Składniki:

  • 1 duża główka kapusty,
  • 3 kiełbasy zwyczajne (średnie, nie laski),
  • ok. 200- 300 g łopatki,
  • 2-3 kości wieprzowe z mięsem,
  • ok. 150 g pieczarek,
  • 2 średnie ząbki czosnku,
  • 2 średnie cebule,
  • 7 śliwek suszonych,
  • przecier z pomidorów: ok. 100- 200 ml (ja miałam własnej roboty) lub 2 średnie pomidory,
  • liść laurowy, ziele angielskie, pół łyżeczki curry, natka pietruszki,
  • sól, pieprz,
  • olej, np. z nasion zbóż  i owoców lub ryżu.

Sposób przygotowania:

W dużym garnku rozgrzewamy oliwę i wrzucamy na nią pokrojoną w kostkę cebulę wraz z czosnkiem. Po kilku minutach dorzucamy pokrojoną w kostkę kiełbasę oraz dodajemy ok. pół łyżeczki soli. Po wytopieniu się tłuszczyku z kiełbasy do garnka dodajemy łopatkę i kości wieprzowe. 5 minut później wrzucamy oczyszczone i pokrojone w półplasterki pieczarki. Całość podlewamy wodą i gotujemy na wolnym ogniu około 10 minut. Następnie dodajemy poszatkowaną kapustę i dusimy pod przykrywką. Ja dodaję kapustę partiami, ponieważ nigdy cała nie mieści się w garnku- każdą partię lekko solę. Po zeszkleniu się kapusty dodajemy do niej śliwki wędzone, 3 liście laurowe, 7-8 ziaren angielskich, łyżeczkę curry, pieprz oraz przecier pomidorowy lub 2 sparzone pomidory pokrojone w kostkę.


Całość gotujemy do chwili, aż kapusta zmięknie. Pod koniec gotowania próbujemy bigos i w razie potrzeby doprawiamy go solą i pieprzem, dodatkowo posypujemy sporą ilością natki pietruszki.

Mamina rada: podobno jeśli dorzuci się do tego bigosu garść kiszonej kapusty bigos będzie jeszcze lepszy! :)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz